Forum Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl Strona Główna Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Marszałek Sejmu podpisał nowelizację ustawy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl Strona Główna -> Prawo archeologiczne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 16:24, 14 Kwi 2010    Temat postu: Marszałek Sejmu podpisał nowelizację ustawy

Ustawa z dnia 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o zmianie niektórych innych ustaw - podpisana 12 kwietnia 2010 roku.

[link widoczny dla zalogowanych]

Ale pośpiech.

Projekt ustawy:
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 21:22, 30 Kwi 2010    Temat postu:

W ramach uzupełnienia.

Nowelizacja czeka na publikację.

Poza liberalizacją prawa wywozowego o czym na forum już było, wprowadza nowe przepisy dotyczące gminnej ewidencji zabytków.

Bez podawania szczegółów wypunktuje czym po nowelizacji jest gminna ewidencja zabytków.


Gminną ewidencję zabytków prowadzi wójt (burmistrz, prezydenta miasta), na jej założenie ma 2 lat od dnia przekazania przez wojewódzkiego konserwatora zabytków wykazu zabytków, ten ma na to 6 miesięcy od wejście nowelizacji w życie, do listopada tego roku WKZ są zobowiązane do przekazania gminom wszystkich ewidencji.

W skład gminnej ewidencji wchodzą:

1)zabytki nieruchome wpisane do rejestru;
2)inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków;
3)inne zabytki nieruchome wyznaczone przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Ewidencja gminna powinna być uwzględniana przy decyzjach (gdy zabytek jest w gminnej ewidencji decyzja ma być uzgadniana z WKZ):

(art. 19. 1a. )W decyzjach:
o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
decyzji o warunkach zabudowy,
decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub
decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego

(art. 53 w ust. 4 pkt 2 o planowaniu i zagospodarowaniu)
W sprawach ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego decyzje wydają w
odniesieniu do:
1) inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim - wójt, burmistrz albo prezydent miasta w uzgodnieniu z marszałkiem województwa;
2) inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym i gminnym - wójt,
burmistrz albo prezydent miasta;
3) inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych - regionalny dyrektor ochrony środowiska;

Gminna ewidencja zabytków powinna być także uwzględniana w:

- w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
- w ustaleniach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

Wynika to z treści art. 19. 1. 2) oraz Art. 145. ustawy,

Brak takiego uzgodnienia i uwzględnienia gminnej ewidencji w tych dokumentach zgodnie z ustawą o planowaniu przestrzennym może spowodować nieważność planu miejscowego w całości lub częsci.

Plan miejscowy musi być tez zgodny ze studium, pod rygorem nieważności.

Art. 5. nowelizacji
Do spraw wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy tej ustawy. Zatem także do nieuchwalonych jeszcze studiów i planów miejscowych (zwłaszcza studiów uwarunkowań) - Muszą one uwzględniać ochronę wszystkich zabytków znajdujących się w ewidencji WKZ.


Planu miejscowego dotyczy także zmiana w art. 39 ust. 3 Prawo Budowlane.
Który mówił, że:

W stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a objętych ochroną konserwatorską na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje właściwy organ w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Obecnie likwiduje się zapis "na podstawie planu miejscowego" zastępując zapisem " ujętych w gminnej ewidencji zabytków". Zatem gminna ewidencja przejmuje formy ochrony przynależne dotąd planowi miejscowemu.

art. 8 nowelizacji mówi, że do czasu założenia gminnej ewidencji zabytków decyzję, o której mowa w art. 39
ust. 3 i art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, wydaje się po uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków - w odniesieniu do zabytków znajdujących się w wykazie, o którym mowa w art. 7 niniejszej ustawy. Zatem nie tylko wobec planu miejscowego jak było dotychczas w art. 39 ale także wobec: decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego. (mowa o art. 7 po nowelizacji).

Reasumując WKZ muszą w pół roku przekazać do gmin posiadane ewidencje, oraz w przypadku braku gminnej ewidencji uzgadniać wszelkie decyzje, bez względu czy dotyczą one nieruchomości na których zabytki są czy ich nie ma Smile.

A od 1 stycznia 2011 r WKZ mają być wcielone do struktur urzędu wojewódzkiego, Wszyscy pracownicy WKZ będą mieli rozwiązane umowy, bo stary urząd przestaje istnieć, Urzędu wojewódzkie mają podpisywać nowe umowy o pracę, ale nie muszą, otrzymują też swobodę w zakresie likwidowania i powoływania delegatur. Jest projekt takiej ustawy.

Urzędy wojewódzkie otrzymują swobodę w kształtowaniu organizacyjnym i kadrowym urzędów WKZ. Jeszcze nie jest to przyklepane. Ale ostatnio wszystkie zmiany w ochronie zabytków są przyklepywane, robi nam się coraz większy bajzel.

Dochodzi do tego jeszcze ustawa o informacji przestrzennej, już podpisana przez Komorowskiego.


Ostatnio zmieniony przez Stysz dnia Pią 21:26, 30 Kwi 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Filimer




Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 388
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Śro 19:35, 05 Maj 2010    Temat postu:

To może jakaś akcja protestacyjna odnośnie wcielenia WKZ do urzędów wojewódzkich? Dobrego nic z tego nie będzie...

Ostatnio zmieniony przez Filimer dnia Śro 19:35, 05 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 20:56, 05 Maj 2010    Temat postu:

W sprawie wypowiedziała się już Wojewódzka Rada ochrony Zabytków przy mazowieckim WKZ. Zasadniczo można to odbierać niejako jako głos WKZ. W zasadzie trudno oczekiwać aby urzędy same zabierały głos w sprawie skoro od potem każdy z pracowników podlegać będzie kadrowej weryfikacji.

[link widoczny dla zalogowanych]

Sprawie tej poświęcone będzie także najbliższe spotkanie Forum Ochrony Zabytków NGO przy Wojewodzie mazowieckim (jeszcze w maju).

Ma to plusy i minusy, nadzór Generalnego Konserwatora Zabytków nad pracą WKZ był w dużej mierze iluzoryczny. Po reformie administracyjnej do dziś nie nastąpiła reforma organizacyjna delegatur, co niekiedy negatywnie odbija się na ochronie zabytków, niejako pojawia się możliwość uporządkowania pewnych spraw. Inna sprawa, że każdy Wojewoda porządkować będzie po swojemu, np polikwidować delegatury i potworzyć jednoosobowe stanowiska przy powiatach, albo zostawić delegatury tylko tam, gdzie delegatury posiada urząd wojewódzki, alb nic nie ruszać, albo ograniczy personel... Są WKZ w których przydałoby się wprowadzić nowe porządki.

Wolnoć Tomku w swoim domku... Ale co z jednolitą polityka ochrony zabytków?
Dalego właśnie na Forum Ochrony Zabytków organizacji pozarządowych odbyć ma się spotkanie, na którym być może przedstawione zostanie wizją urzędu wojewódzkiego w sprawie funkcjonowaniu służb ochrony zabytków po tej aneksji do struktur wojewódzkich.

Jak tylko ustalę termin dam znać.

05.05.2010 nowelizacja została opublikowana w dzienniku ustaw
[link widoczny dla zalogowanych]

Obowiązywać będzie od 05.06.2010r.


Ostatnio zmieniony przez Stysz dnia Czw 19:45, 06 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kasztanowiec2




Dołączył: 19 Maj 2010
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:38, 19 Maj 2010    Temat postu:

Dopiero zauważyłem że to forum dla archeologów zawodowych - prywaciarzy. W związku z tym kasuję swoje wiadomości, bo nie widzę powodu, aby "zawodowcom" za darmo udzielać porad prawnych i prostować czyjeś wypociny.

Ostatnio zmieniony przez kasztanowiec2 dnia Pią 19:26, 21 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 10:51, 20 Maj 2010    Temat postu:

Kasztanowcu. Nic się nie pomyliło. Polecam uważną lekturę ustawy, gdy ukaże się już na stronie Sejmu tekst ujednolicony.

Tymczasem może pomogę w zrozumieniu przepisów. Oczywiście Sędzią Sądu Administracyjnego nie jestem i jest to interpretacja słuszna lub nie .

Zatem Kasztanowcu:

art. 7 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
Cytat:
„4) ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.”;


Co to znaczy?

Ano tyle, że formami ochrony zabytków są: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a gdy go nie ma, równorzędnymi formami ochrony stają się: wymienione dalej decyzje w tym także decyzje o warunkach zabudowy. Ustawa nie określa, a nie przepraszam określa, gdzie WZtka stanowi formę ochrony zabytków, wszędzie tam gdzie brak jest obowiązującego planu miejscowego. Zatem jako równorzędna forma ochrony WZtki powinny być uzgadniane z WKZ w tym samym trybie, co plany miejscowe, ich celem jest bowiem objęcie zabytków nieruchomych ochroną konserwatorską tam, gdzie brak jest planów miejscowych.

Aby jeszcze się upewnić, że tak jest polecam:

Art. 4. nowelizacji:

W ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Cytat:
(Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.6)) w art. 53 w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

3. Właściwy organ w postępowaniu związanym z wydaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dokonuje analizy:

4. Decyzje, o których mowa w art. 51 ust. 1, wydaje się po uzgodnieniu z:

„2) wojewódzkim konserwatorem zabytków - w odniesieniu do obszarów i obiektów objętych formami ochrony zabytków, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.7)) oraz ujętych w gminnej ewidencji zabytków;”.


(chodzi o decyzje lokalizacyjne inwestycji celu publicznego, czyli wybrane inwestycje, nie wszystkie, ten przepis tylko do takich się odnosi, ale jest tu istotna analogia. Z przepisu wynika, że wszystkie decyzje lokalizacyjne powinny być uzgadniane z WKZ, bo są one formą ochrony zabytków wymienioną w art. 7 ustawy o ochronie zabytków.

Aby utwierdzić, że dotyczy to także warunków zabudowy, polecam uwadze:

Cytat:
Art. 64. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
1. Przepisy art. 51 ust. 3, art. 52, art. 53 ust. 3-5a, art. 54, art. 55 i art. 56 stosuje się odpowiednio do decyzji o warunkach zabudowy.


Cytat:
w art. 39 ust. 3 ustawy Prawo Budowlane, otrzymuje brzmienie:

„3. W stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków, pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje właściwy organ w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.”.


Cytat:
Art. 8. Nowelizacji

Do czasu założenia gminnej ewidencji zabytków, decyzję, o której mowa w art. 39 ust. 3 i art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, wydaje się po uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków - w odniesieniu do zabytków znajdujących się w wykazie, o którym mowa w art. 7 niniejszej ustawy.


Czyli, gdy gmina posiada gminną ewidencję, obowiązkowi uzgodnienia podlegają jedynie nieruchomości chronione gminną ewidencją. Zaś w przypadku, gdy brak jest gminnej ewidencji uzgodnieniu podlegają wszystkie decyzje wymienione w art. 7 ustawy o ochronie zabytków w zakresie zgodnym z wykazami o których mowa w art. 7 nowelizacji (a na pewno, do chwili przekazania do gmin wymienionych wykazów). Chociaż moim zdaniem sformułowanie po myślniku "w odniesieniu do zabytków znajdujących się w wykazie, o którym mowa w art. 7 niniejszej ustawy" określę zakres uzgodnienia a nie obowiązek uzgodnienia. Obowiązek dotyczy wszystkich WZtek. [link widoczny dla zalogowanych]
Muszą uzgodnić każdą WZkę, jeśli nie dotyczy ona zabytku umieszczonego w wykazach, uzgadniają bez uwag. Albo gmina czeka 1 miesiąc, nie ma uzgodnienia, to OK uzgodnione bez uwag, gorzej jak WKZ się zakopią w WZkach i nie nadążą uzgadniać tych, które powinny.

A teraz pytanie za 100 dla kasztanowca. Kto wydaje decyzje o warunkach zabudowy?

Jak Gmina nie posiada gminnej ewidencji, to jak ma wydać warunki zabudowy z uwzględnieniem wykazów WKZ? WZtka to jedna z form ochrony zabytków wymieniona w art 7. ustawy. Uczyniliśmy z WZtki formę ochrony tożsamą z ochroną planu miejscowego.

No dobrze, kasztanowcu, na koniec:
[link widoczny dla zalogowanych]

Zobaczymy, co będą robić gminy. W zasadzie jak nie wyślą do uzgodnienia treści WZtki, sąsiad zaskarży decyzje do Sądu Administracyjnego, że WZtka nieuzgodniona z WKZ a ten ją unieważni, zgodzisz się z tym kasztanowcu?

Oczywiście uzgadnianie WZtek dotyczy terenów, gdzie:
1.Brak jest obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego.
2.Brak jest gminnej ewidencji zabytków.


Cytat:
jaki to zresztą miałoby sens?


A bo ja wiem? Trzeba by zapytać twórców nowelizacji.

Do uchwalenia gminnych ewidencji WKZ zostaną zasypane WZkami.
Super, pewnie już się cieszą.


Ostatnio zmieniony przez Stysz dnia Pią 13:06, 04 Cze 2010, w całości zmieniany 12 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kasztanowiec2




Dołączył: 19 Maj 2010
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 15:30, 20 Maj 2010    Temat postu:

Dopiero zauważyłem że to forum dla archeologów zawodowych - prywaciarzy. W związku z tym kasuję swoje wiadomości, bo nie widzę powodu, aby "zawodowcom" za darmo udzielać porad prawnych i prostować czyjeś wypociny.

Ostatnio zmieniony przez kasztanowiec2 dnia Pią 19:26, 21 Maj 2010, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 23:08, 23 Maj 2010    Temat postu:

Ucz się, ucz... może ci się kiedyś w Sądzie przyda.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 12:53, 04 Cze 2010    Temat postu:

Na stronie KOBiDZ podano informację:
+ moje dygresje...

[link widoczny dla zalogowanych]

Cytat:
Nowelizacja ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami

dodano: 2010-06-015 czerwca 2010 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 18 marca 2010r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Wprowadzenie zmian w ustawie, zgłoszonych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego miało na celu m.in. dostosowanie przepisów prawa polskiego do przepisów Unii Europejskiej. (tu to akurat guzik prawda, ciekawa co takiego dostosowano?)

Przedmiotowa nowelizacja dotyczy kilku grup zagadnień, aczkolwiek dotyka jedynie drobnego fragmentu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Przede wszystkim rozszerza katalog form ochrony zabytków, określony w art. 7 ust.4 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami o ustalenia ochrony także w decyzji o ustaleniu inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego. Ponadto, do art. 19 ustawy dodany został ust.1a wskazujący zabytki, których ochrona musi być bezwarunkowo uwzględniona w decyzjach, o których wyżej mowa. Są to zabytki nieruchome wpisane do rejestru zabytków i ich otoczenie oraz inne zabytki nieruchome znajdujące się w gminnej ewidencji zabytków. Prowadzi to do zmiany charakteru prawnego gminnej ewidencji zabytków, traktowanej dotychczas wyłącznie jako materiał informacyjno-dokumentacyjny. W związku z powyższym zmiany dotykają także przepisów dotyczących ewidencji zabytków. Do 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy przedłużony został termin na założenie krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków (nie 3, lecz 2 lat od dnia przekazania przez WKZ ewidencji do gmin). W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy wojewódzcy konserwatorzy zabytków mają przekazać samorządom gminnym i staroście wykaz zawierający zestawienie zabytków: wpisanych do rejestru, ujętych w wojewódzkiej ewidencji zabytków oraz zabytków nieruchomych wyznaczonych przez wojewódzkiego konserwatora zabytków do ujęcia w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Ustawa przewiduje również utworzenie ewidencji zabytków znajdujących się na polskich obszarach morskich, powadzonej w formie kart ewidencyjnych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego. W odniesieniu do wskazanych wyżej zabytków do czasu złożenia gminnej ewidencji zabytków, decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzje o warunkach zabudowy wydaje się po uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Natomiast decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzje o ustaleniu lokalizacji kolejowej oraz decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska publicznego wydaje się po uzyskaniu opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Gruntownej zmianie poddane zostały przede wszystkim przepisy dotyczące wywozu zabytków za granicę. W przypadku zabytków wywożonych na stałe wprowadzono katalog składający się z 15 kategorii zabytków, wyłączając z tego zbioru obiekty wpisane do rejestru zabytków oraz do inwentarzy muzealnych (Wywóz tych zabytków określi nowelizowana właśnie ustawa o zmianie ustawy o organizowaniu i
prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw - muzeum (także prywatne), po uzyskaniu zgody MKiDN będzie mogło sprzedać muzealia, warunkiem jest to aby muzealia wykraczały poza profil muzeum lub stanowiły nadwyżkę posiadanych już muzealiów tej samej kategorii),
a także wchodzące w skład zbiorów publicznych, które stanowią własność Skarbu Państwa, jednostek samorząd terytorialnego oraz innych jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora finansów publicznych, których wywóz jest zakazany. Obowiązek uzyskania pozwolenia na wywóz uzależniony jest od wieku i wartości zabytku w każdej kategorii, np. stosownego pozwolenia wymaga wywóz akwareli, gwaszy czy pasteli, które mają więcej niż 50 lat i ich wartość jest wyższa niż 16 000 zł. Wywóz obiektów poniżej wskazanej wartości odbywać się będzie poza kontrolą organów konserwatorskich. Novum w katalogu kategorii zabytków wymagających pozwolenia na wywóz stały się „elementy stanowiące integralną część zabytków architektury, wystroju wnętrz, pomników, posągów i dzieł rzemiosła artystycznego, które mają więcej niż 100 lat” (pkt 2). Wywóz zabytku w uzasadnionych przypadkach może być uzależniony od okazania dokumentu potwierdzającego fakt, że nie wymaga on stosownego pozwolenia. Dokumentem takim jest m.in. ocena wskazująca czas powstania zabytku i wycena zabytku wykonana przez instytucję kultury wyspecjalizowaną w opiece nad zabytkami, rzeczoznawcę ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (rzeczoznawca zatrudniany jest zgodnie z rozporządzeniem na zasadzie umowy o dzieło przez podmiot na rzecz którego dokonuje wyceny), podmiot gospodarczy wyspecjalizowany w zakresie obrotu zabytkami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub organ administracji publicznej. Takim dokumentem może być również faktura zawierająca dane pozwalające na identyfikację przedmiotuwystawiona przez podmiot gospodarczy wyspecjalizowany w zakresie obrotu zabytkami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej , (art. 59 ust.1-4) .

Nowelizacja ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wprowadziła również zmiany w ustawie Prawo budowlane oraz ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, polegające na rozszerzeniu ochrony o zabytki ujęte w gminnej ewidencji zabytków, tym samym uzgadnianie z wojewódzkim konserwatorem zabytków planowanych przy nich działań inwestycyjnych. [i]Tyle, że w maju Sejm uchwalił ustawę "Palikota" nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w której w odniesieniu do Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego oraz planu miejscowego słowo uzgadnia zamieniono na "opiniuje", szkoda, że KOBiDZ nie odniósł się do tej zmiany.[/i]




I taka uwaga organizacyjna, każdego kto dokonuje wpisów, a następnie je kasuje w celu dezorganizowania dyskusji, czeka wyrzucenie z Forum bez ostrzeżenia, jak miało to miejsce wyżej wobec kasztanowie2.


Ostatnio zmieniony przez Stysz dnia Pią 23:34, 04 Cze 2010, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 23:29, 04 Cze 2010    Temat postu:

Chciałbym napisać o jeszcze jednej perturbacji prawnej wynikającej z bezmyślego nowelizowania ustawy o ochronie i opiece nad zabytkami.

Zgodnie z nowelizacją z dnia 18 marca 2010r
Art. 4. W ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i agospodarowaniu przestrzennym
(Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.6)) w art. 53 w ust. 4 pkt 2 otrzymał brzmienie:

„2) wojewódzkim konserwatorem zabytków - w odniesieniu do obszarów i obiektów objętych formami ochrony zabytków, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.7)) oraz ujętych w gminnej ewidencji zabytków;”.

Nowelizacja z dnia 18 marca potwierdziła obowiązek dokonywania uzgodnienia z WKZ form ochrony wymienionych w art. 7 ustawy o ochronie i opiece nad zabytkami w tym także Planów Zagospodarowania Przestrzennego.

Tymczasem w dniu 20 maja Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, oraz ustawy o ochronie i opiece nad zabytkami w ustawie tej w art. 3 zmieniono zapisy art. 20 Ustawy o ochronie i opiece nad zabytkami zastępując słowo "uzgadnia" słowem "opiniuje".

Z analizy nowelizacji, obu tych ustaw wynika, że obecnie (jeśli Komorowski podpisze nowelizację Palikota) gminy posiadać będą zarówno obowiązek uzgadniania planów miejscowych z WKZ (art. 53 ust. 4 pkt 2 ustawy o planowaniu przestrzennym) jak i opiniowania zgodnie z (art. 20 ustawy o ochronie i opiece nad zabytkami – ustawa z 20 maja w podpisie u Marszałka Komorowskiego), jednocześnie opiniowaniu a nie jak do tej pory uzgodnieniu z WKZ podlegać mają Studia uwarunkowań.

Zmiana ta jest szczególnie groźna bowiem zgodnie Art. 20. Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan miejscowy (uzgadniany z WKZ) musi być zgodny ze studium uwarunkowań (jedynie opiniowany z WKZ), brak uzgodnienia studium z WKZ oznaczać może brak zgodności planu miejscowego ze studium i podstawę do unieważnienia uchwalonego przez Radę Gminy planu miejscowego, może się bowiem okazać, że zalecenia dotyczące ochrony zabytków nieruchomych pomimo opiniowania Studium przez WKZ mogą być różne od uzgodnionego z WKZ planu miejscowego. Opiniowanie nie obliguje do przyjęcia w Studium form ochrony postulowanych przez WKZ. Jednocześnie zmiana ta oznacza uzależnienie ochrony zabytków od zapisów prawa miejscowego jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przy znaczącym ograniczeniu zaleceń UWKZ dotyczących zasad oraz zakresu ochrony zabytków. Całe szczęście, gniot Palikota, tak długo był uchwalany, że nie zauważono marcowej nowelizacji o ochronie zabytków. Tylko, co robiło MKiDN? Co robił KOBiDZ? W bierki grali? Co robili Posłowie z Sejmowej Komisji Kultury podnosząc łapy w głosowaniu ustawy Palikota?

Gmina może w studium, pomimo negatywnej opinii WKZ zaproponować kolidujące z ochroną zabytków funkcje dla terenów znajdujących się w ewidencją zabytków. Gdy dojdzie do uchwalania planu WKZ nie uzgodni go. Gmina, czy chce czy nie zmuszona będzie do przyjęcia nowego Studium uwarunkowań, bowiem brak zgodności będzie powodować wadę prawną prowadzącą do unieważnienia zapisów planu miejscowego.

Sytuacja w której Studium podlega opiniowaniu a plan miejscowy uzgadnianiu stanowi zagrożenie dla procesów planistycznych i w konsekwencji uchwalania prawa miejscowego.


Ostatnio zmieniony przez Stysz dnia Pią 23:54, 04 Cze 2010, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl Strona Główna -> Prawo archeologiczne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin