Forum Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl Strona Główna Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rekordowe muzeum: 200 tys. w rok

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl Strona Główna -> muzealnictwo
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 10:12, 05 Gru 2007    Temat postu: Rekordowe muzeum: 200 tys. w rok

[link widoczny dla zalogowanych]

Jak widać, jednak można myśleć o muzealnictwie w kategoriach produktu turystycznego.

Cytat:
Rekordowe muzeum: 200 tys. w rok
Grzegorz Giedrys2007-11-30, ostatnia aktualizacja 2007-11-30 10:21


200 tys. osób - tyle odwiedziło w tym roku placówki Muzeum Okręgowego w Toruniu. W zeszłym roku osiągnęło wynik znacznie gorszy - jej inicjatywy obejrzało łącznie 125 tys. gości. To efekt celnych działań marketingowych.


Dotychczas rekordem był wynik z 2004 r. - 142 tys. widzów. Ojcem obecnego sukcesu jest bez wątpienia Marek Rubnikowicz, który na początku roku został nowym dyrektorem tej największej miejskiej instytucji kultury. Muzeum to prawdziwy kolos - placówka zatrudnia aż 122 pracowników, a jej roczny budżet to prawie 6 mln zł. Dopiero w tym roku MOT zdecydował się na zatrudnienie specjalisty od marketingu, który zajął się sprzedażą produktu trudnego i niemodnego. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Muzeum poczuło rynek - diametralnie zmieniło swoją strategię poszukiwania odbiorców.

Instytucja chętniej walczy o widza masowego, który nie bywa w muzeach i nie jest przygotowany na kontakt ze sztuką. Przede wszystkim MOT zorganizował cztery edycje "Nocy w muzeum". Za darmo do północy można było obejrzeć zbiory w Ratuszu Staromiejskim, Domu Eskenów, Kamienicy Pod Gwiazdą, Domu Kopernika i Muzeum Podróżników. Inicjatywa za każdym razem cieszyła się ogromną popularnością. Według danych muzeum, we wrześniu na ostatniej edycji imprezy każdy obiekt odwiedziło średnio po 1,2 tys. osób. Bardzo dobrym posunięciem było też letnie otwarcie północnego wejścia na dziedziniec Ratusza. Zwiedzający otrzymali dodatkowy pretekst, aby obejrzeć zbiory.

MOT sięgnął poza tym po inicjatywy, które łatwiej nagłośnić w mediach. Muzeum w tym roku zorganizowało m.in. prezentację pamiątek po Janie Pawle II, ekspozycję zdjęć osobistego fotografa Papieża, wystawy fotogramów podróżniczki Elżbiety Dzikowskiej i prezentera telewizyjnego Jarosława Kreta. Największą popularnością wśród odbiorców cieszyła się zorganizowana z Instytutem Pamięci Narodowej "Twarze toruńskiej bezpieki", która przedstawiła postaci lokalnego aparatu opresji w latach 1945-1990. Widziało ją aż 16 tys. osób.

Nietrudno o wniosek, że muzeum zachwiało proporcję między działaniami komercyjnymi a ambitniejszymi planami. Toruńska instytucja dopiero zaczyna zauważać, że największy nacisk promocyjny należy położyć na inicjatywy, które wieńczą niekiedy wieloletni wysiłek badawczy i konserwatorski. Muzeum nie może zrezygnować z oferty skierowanej do publiczności elitarnej: naukowców, studentów i środowiska artystycznego. MOT musi intensywniej reklamować inicjatywy własnych kuratorów np. "Liturgiczne mody", które przedstawiają kolekcję dawnych szat liturgicznych z Pelplina, ekspozycję "Toruń w twórczości Eduarda Gaertnera" czy "Kobiety o kobietach" - prezentację sztuki 60 artystek z Indii.

Muzeum coraz odważniej działa w internecie. Więcej, w końcu zaczęło rozumieć, jak wielkim narzędziem informacyjnym i promocyjnym może stać się sieć. Oficjalny serwis placówki systematycznie się rozwija: informacje o najnowszych przedsięwzięciach muzealnych pojawiają się regularnie, dochodzą nowe działy, a układ poszczególnych podstron już mniej razi chaosem. Witryna ma dwie wersje obcojęzyczne: angielską i niemiecką, które poprawnie przedstawiają specyfikę i historię naszych zbiorów. Szkoda, że goście zagraniczni nie dowiedzą się nic o bieżących inicjatywach muzeum.

Stronie można jeszcze wiele zarzucić np. brak forum internetowego, serwisu RSS, formularza do subskrypcji i wysyłania e-maili, serwisu dla dzieci, działu prasowego, wirtualnej galerii. Widać jednak, że muzeum zaczyna poszukiwać zwiedzających za pomocą nowych mediów. Placówka dopiero w tym roku zaczęła wysyłać do mediów stałe newslettery - wiadomości, które prezentują aktualne działania poszczególnych działów placówki, ich najbliższe plany i sukcesy.

Przed muzeum w nowym roku stoją nowe wyzwania. Instytucja powinna walczyć o nowy rekord frekwencji. W swoich działaniach musi sięgnąć po te, które zagwarantowały jej sukces w ostatnich miesiącach. Za wszelką cenę powinna kontynuować swoją ambitną misję. Prestiżu naszej największej instytucji nie budują wystawy papieskich fotografii czy prezentacje teczek osobowych szefów miejscowej bezpieki. Największym zasobem MOT są pracownicy, którzy tworzą wystawy unikalne w skali europejskiej.

[link widoczny dla zalogowanych]


Źródło: Gazeta Wyborcza Toruń


Ludzie oczekują nowych form przekazu, "Przekazu MULTIMEDIALNEGO", jeśli muzeum wyjdzie naprzeciw tym oczekiwaniom może liczyć na sukces.

Szkoda, że tak mało muzeów ma tego świadomość. Na tym oparto założenie Muzeum Powstania Warszawskiego, dzięki temu odniosło taki sukces.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
femur7




Dołączył: 21 Mar 2007
Posty: 159
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sopot

PostWysłany: Śro 22:10, 05 Gru 2007    Temat postu: Re: Rekordowe muzeum: 200 tys. w rok

Stysz napisał:
http://miasta.gazeta.pl/torun/1,35574,4719706.html

Szkoda, że tak mało muzeów ma tego świadomość. Na tym oparto założenie Muzeum Powstania Warszawskiego, dzięki temu odniosło taki sukces.


GRATULACJE!
Zwycieża profesjonalizm i coś co bym nazwał "new generation", czyli nowe myslenie nowej generacji.

Tą wiadomość dedykuje wszytkim tym, którzy siedzą sfrustrowani w muzealnych magazynach i racjonalizują, no co racjonalizują.... Lepiej nie pisać. I piszą na forach smętne dyrdymałki.

A do Pana "nowego" Ministra Kultury.Kiedy będzie podwyżka dla tych dzielnych ludzi, którzy w rankingu tak dobrze wypadną jak Torun?
A Pan Wojewoda za ściąganie turystów do Torunia dał cosś tym dzielnym muzealnikom?

To tak z okazji Świąt z zyczeniami do decydentów.
Femur
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl Strona Główna -> muzealnictwo Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin