Forum Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl Strona Główna Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Przekopać mierzeję

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl Strona Główna -> Kontrowersje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 17:46, 22 Lis 2007    Temat postu: Przekopać mierzeję

[link widoczny dla zalogowanych]

Cytat:
Kontrowersje: gdzie przekopać mierzeję

Czy Mierzeja Wiślana powinna być przekopana? A jeśli tak, to w którym miejscu? Według obecnych założeń - we wsi Skowronki. Archeolodzy proponują jednak inną lokalizację - między Krynicą Morską a Piaskami
W latach 90. grupa naukowców prowadziła na Mierzei Wiślanej badania, których celem było ustalenie geologicznej historii tego terenu. Pracami kierowała dr Maria Kasprzycka, dziś dyrektor Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu. Badania wykazały, że przed wiekami Mierzeja była pasmem mało stabilnych, piaszczystych kopców, poprzecinanych naturalnymi kanałami, przez które przelewały się wody Bałtyku.

- Tych wodnych rynien było sporo, pojawiały się i znikały, niektóre istniały tylko przez rok - opowiada dr Kasprzycka. - Nie ulega jednak wątpliwości, że były wykorzystywane przez ówczesnych żeglarzy. Wszystko wskazuje na to, że to właśnie przez te rynny, dopłynęli w rejon dzisiejszego Elbląga Wikingowie i Goci. Prawdopodobnie tą drogą przepłynął też Święty Wojciech, wyruszając z Gdańska ze swoją misją.

Głębia Kolberga

Badacze odkryli, że jedna z cieśnin Mierzei musiała funkcjonować aż do XVI wieku. Znajdowała się ona w połowie drogi między Krynicą Morską a Piaskami, a przez naukowców nazwana została Głębią Kolberga.

Niektórzy historycy wskazywali, że zniknięcie naturalnych przejść morskich przez Mierzeję przyczyniło się utraty znaczenia elbląskiego portu, do czego doszło właśnie w połowie XVI wieku. - Jeśli miało to jakiś wpływ, to raczej marginalny - twierdzi jednak Kazimierz Arbart, elbląski historyk. - Elbląski port utracił swe dawne znaczenie z powodów ekonomicznych i politycznych. Łatwo w historii zauważyć, że rozwijał się wtedy, gdy w niełaskę władców popadał Gdańsk i odwrotnie.

- I tak pozostaje do dziś, to głównie polityka decyduje o warunkach rozwoju tego portu - komentuje Kasprzycka.

Przypomnijmy: ostatnią decyzją rządu Jarosława Kaczyńskiego była uchwała o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Główne argumenty za przekopem: uniezależnienie się od Rosji, która kontroluje Cieśninę Pilawską, droga z Zalewu Wiślanego na pełne morze oraz rozwój, zmodernizowanego za unijne fundusze, elbląskiego portu.

Gdzie przekopać Mierzeję

Według wstępnych planów budowa kanału w okolicach wsi Skowronki ma się zakończyć w 2012 r., kosztować 417 mln zł. Archeolodzy proponują jednak, aby przesunąć inwestycję na wschód, do Głębi Kolberga. Opowiada się za tym prof. Przemysław Urbańczyk z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN, który kierował projektem badawczym Marii Kasprzyckiej, bo w tym miejscu Mierzeja jest najwęższa, ma jedynie 250 metrów. "To miejsce nie tylko uzasadnione tradycją, ale też łatwiejsze inżyniersko i minimalizujące ekologiczne skutki tak radykalnej interwencji w krajobraz" - napisał w liście do "Gazety".

Nie zgadza się z nim z kolei prof. Tadeusz Jednorał, autor koncepcji technicznej kanału: - To najgorsze miejsce na przekop. - Kanał w tym miejscu na pewno oddziaływałby na rosyjską część Mierzei, więc musielibyśmy uzyskać ich zgodę, co wydaje się niemożliwe. Poza tym trzeba by wtedy pogłębić tor wodny przez cały Zalew, jakieś dwadzieścia kilometrów, podczas gdy z Elbląga do Skowronek jest tylko pięć kilometrów. Argumentów przeciw znalazłbym jeszcze więcej.

A co na to Krynica Morska

Przekop w miejscu proponowanym przez Urbańczyka mógłby zmienić jednak nastawienie władz Krynicy Morskiej, które obawiają się, że kanał w Skowronkach zniechęci turystów do przyjazdu do tej turystycznej miejscowości. - Jestem przeciw przekopowi - powiedział nam wczoraj burmistrz Krynicy Morskiej Adam Ostrowski, po czym rzucił słuchawką.

Jego obaw nie podzielają jednak mieszkańcy Krynicy. W internetowym sondażu na stronie Urzędu Miasta większość opowiedziała się za przekopem.


Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 18:34, 17 Sty 2008    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Cytat:
POMORSKIE: STUDIUM WYKONALNOŚCI BUDOWY KANAŁU PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ

Pod koniec stycznia ma być gotowe studium wykonalności budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Od wniosków zawartych w tym dokumencie uzależniona może być decyzja, czy kanał przez Mierzeję Wiślaną powstanie.

W wersji roboczej studium wykonalności, którym dysponuje już Urząd Morski, brakuje jeszcze oceny wpływu inwestycji na środowisko naturalne. Program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2008-2013 przyjął w listopadzie ubiegłego roku poprzedni rząd. Inwestycja ma kosztować ponad 417 mln zł.

Inwestycja ma polepszyć rozwój transportu wodnego oraz turystyki i rekreacji nadwodnej we wschodniej oraz północno- wschodniej Polsce.
Kanał miałby powstać na terenie gminy Sztutowo w Skowronkach. Przeciwni pomysłowi są samorządowcy i mieszkańcy Krynicy Morskiej. Uważają oni, że przekop może spowodować spadek zainteresowania turystów przyjazdem do tego morskiego kurortu. Przeciwni są także ekolodzy. Ich zdaniem przekopanie Mierzei wpłynie na stopień zasolenia wód i zmieni się zasób gatunkowy ryb i flory.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 23:23, 01 Wrz 2009    Temat postu:

Niestety..., Premier Rosji Władimir Putin pokrzyżował plany prof. Urbańczyka.

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stysz
Administrator



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 1862
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 23:52, 05 Sty 2012    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Cytat:


a stronie internetowej Urzędu Morskiego pojawiła się ankieta, na której można oceniać cztery różne warianty miejsca budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Czy to oznacza, że pomysł wraca i jest szansa na jego realizację?

O planach przekopania Mierzei Wiślanej mówi się od dekad, ale w bardziej konkretny sposób od 2006 r. Wówczas, podczas kampanii przed wyborami samorządowymi, premier Jarosław Kaczyński ogłosił w Elblągu: - Przekopiemy mierzeję i powstanie kanał żeglugowy łączący Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim, dzięki czemu Elbląg i umiejscowiony tu port morski będą mogły się rozwijać.

Zgodnie z ówczesnymi planami budowała kanału miała ruszyć w 2009 r., a zakończyć się w 2012 r. Jak wiadomo, Kaczyński wkrótce potem stracił władzę, a w mierzeję do tej pory nie wbito ani jednej łopaty.

Wydawało się, że rządy PO-PSL zupełnie pogrzebały ten plan. Za tym mogło przemawiać m.in. to, że w 2009 r. udało się porozumieć z Rosjanami, którzy ponownie wyrazili zgodę na żeglugę naszych statków na swojej części Zalewu Wiślanego. A to właśnie uniezależnienie od Rosjan i zapewnienie swobodnego dostępu do portu w Elblągu było jednym z głównych argumentów za budową kanału.

Okazuje się jednak, że w Urzędzie Morskim w Gdyni prace nad przekopem wciąż trwają. Na stronie internetowej instytucji (http://www.umgdy.gov.pl ) właśnie uruchomiono konsultacje społeczne dotyczące inwestycji. Czytamy m.in. "Przedmiotem programu wieloletniego pod nazwą >>Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską<< jest budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną (...). Inwestycja umożliwi żeglugę bez dotychczasowej konieczności korzystania z Cieśniny Pilawskiej w Rosji".

Załącznikiem do ankiety jest mapa, na której oprócz podstawowej lokalizacji projektu we wsi Skowronki w gminie Sztutowo, wskazane są trzy dodatkowe propozycje: Nowy Świat, Przebrno i Piaski.

Pomorscy samorządowcy nie są entuzjastami tego pomysłu. - Nie słyszałem o nowych propozycjach miejsca budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Dotychczas mówiło się o planach wykonania takiego przesmyku w rejonie Skowronek. Jestem przeciwny tym planom. Podobnie jak zresztą większość mieszkańców Krynicy Morskiej. Uważam, że pomysł budowy takiego przejścia dla statków się nie opłaci - mówi gazecie "Polska Dziennik Bałtycki" marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk.

Przeciwko planom budowy kanału są też ekolodzy. Popierają go natomiast władze portu w Elblągu.

Zgodnie z rządowym dokumentem z 2007 r., na podstawie którego Urząd Morski w Gdyni prowadzi swoje działania, kanał przez Mierzeję Wiślaną ma być gotowy do 2019 r. Cenę budowy kanału szacowano na ok. 600 mln zł.

Więcej... [link widoczny dla zalogowanych]




Zwracam uwagę na konsultacje społeczne w sprawie. Złożenie uwag do tych konsultacji - archeologicznych skutkować może określonym programem badawczym oraz konieczności zabezpieczenia na te badania odpowiednich środków.


Ostatnio zmieniony przez Stysz dnia Czw 23:55, 05 Sty 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum archeologii zawodowej - archeologia.org.pl Strona Główna -> Kontrowersje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin